Recenze knihy: Inovátoři

Pokud máte rádi knihy, nepochybně jste už někdy narazili na biografii Steva Jobse, kterou napsal Walter Isaacson. A pokud jste ji dokonce četli, musíte uznat, že Isaacson dokáže psát o životě významných osobností velmi poutavě. A v knize Inovátoři je těch významných osobností opravdu mnoho.

Shodou okolností právě kvůli Jobsově smrti v roce 2011 musel Isaacson práci na knize Inovátoři na čas přerušit, aby mohl sepsat biografii spoluzakladatele Applu. Jakmile kniha o Jobsovi vyšla, stal se z ní globální bestseller a Isaacson se mohl v klidu (jestli je to možné tak nazvat) vrátit k dopsání knihy o těch, kteří se na celé digitální revoluci podíleli.

Jakkoli to může vypadat překvapivě, vyprávění o počítačích digitální revoluce začíná už v první polovině devatenáctého století, kdy Ada Lovelaceová, dcera spisovatele Byrona, objevila svou vášeň pro počítací stroje, na kterých tehdy pracoval Charles Babbage, anglický matematik a vynálezce. Už tehdy, v dobách průmyslové revoluce, Lady Lovelaceová vyjádřila svou představu stroje, který dokáže pracovat nejen s čísly, ale i obrazy či hudbou. Díky zpracování prvního počítacího algoritmu se také dá považovat za historicky první programátorku.

Trvalo však dalších sto let, než se představy Lady Lovelaceové začaly zhmotňovat. Jak totiž píše Walter Isaacson, k digitální i jakékoli jiné inovaci je potřeba několik základních ingrediencí – správný čas, správné místo a správní lidé. Díky Isaacsonově poutavému vyprávění se čtenář ponoří s chutí do čtení, i kdyby do té doby neměl o počítačích ani páru. V knize je spoustu technických a odborných výrazů, ale autor je tak skvěle zakomponuje do příběhu, že i laik pochopí souvislosti.

Vizionáři se vždy vyznačovali tím, že se dokázali naplno ponořit do své práce a nevnímat, dokud neměli hotovo

Největší část knihy je samozřejmě věnována dvacátému století, kdy se digitální revoluce mohla díky dostatečné technologické vyspělosti rozjet naplno. Osobnosti jako Vannevar Bush, Alan Turing, John Mauchly, Presper Eckert, John von Neumann, J.C.R. Licklider, Doug Engelbart, Robert Noyce, Gordon Moore, Bill Gates, Steve Jobs, Tim Berners-Lee, Larry Page či Sergej Brin jsou obrovskou inspirací pro každého čtenáře.

Isaacson v knize výrazně vyzdvihuje fakt, že digitální revoluce se odehrávala díky sdílení a práci týmu. Géniové, kteří sice měli skvělé nápady, ale nedokázali je sdílet s ostatními a dát dohromady ten správný tým, tak nikdy neprorazili. Naopak šikovně poskládané dvojice vizionář + technik vždy fungovaly skvěle, ať už to byli zakladatelé Intelu Noyce a Moore, Microsoftu Gates a Allen či Applu Jobs a Wozniak. Nemalou roli hrály také univerzity a technologické huby jako Bellovy Laboratoře či Xerox PARC.

Jedná se o skvělou, poučnou a inspirativní knihu, ve které je mnoho poučení a pravidel úspěchu. Ani na okamžik vás nudit nebude. Za nás je volba jasná.

Hodnocení Warengo: 10/10

Inovátoři: Jak skupinka vynálezců, hackerů, géniů a nadšenců stvořila digitální revoluci