3 minuty čtení

Recenze knihy: Jan Kraus - Můj soukromý buzynes

V knize Můj soukromý buzynes Jan Kraus velmi poutavě popisuje svou cestu životem, která rozhodně nebyla vždy jednoduchá. Za televizním plátnem a divadelními jevišti se odehrával ještě příběh Jana Krause, muže s velkým podnikatelským nadáním. Ačkoliv sám říká, že byznysmenem být nikdy nechtěl, neustále se mu vracel do života a výrazně mu ho i změnil.

Jan Kraus to neměl v dětství jednoduché. Díky svému fyzickému vzezření, jak sám říká „arogantní karoserii“, a floutkovskému chování se těšil velké nelibosti okolí. Odmalička byl expertem na každou lumpárnu a škole také nikdy moc nedával. To mu však nikdy nebránilo vyhrát jakýkoliv filmový či divadelní konkurz na roli sígra.

Právě v dětství se objevují první záchvěvy jeho podnikatelských vloh. První skutečný byznys však rozjel až během svých gymnaziálních studií, kdy jako člen jezdeckého klubu dostal na starost lokální kantýnu, kterou postupem času přeměnil až v noční klub.

„Podnikání“ za bolševika

To, že autor nesouzněl s tehdejším komunistickým režimem, asi nikoho nepřekvapí. Tvrdohlavé pohrdání politickými autoritami vyjadřoval jak stylem oblékání, tak sestřihem tedy nesestřihem vlasů. Tento postoj však byl spojen s řadou nepříjemností, ať už se jednalo o možnosti vzdělání nebo bydlení, to ale asi není třeba složitě vysvětlovat.

Kraus se nikdy nechtěl smířit s životem v bídě, myslel zkrátka výš. Honoráře za jeho herecké role pokryly výdaje na živobytí, spíše živoření. Řešil, jak z nastalé situace ven. Při večerním samostatném studiu ho mimo jiné zaujala i výroba keramiky. Zadlužil se a nechal si postavit domácí keramickou pec.

Začátky samozřejmě jednoduché nebyly, často nebylo ani na jídlo. Díky vynalézavosti a odhodlanosti se však, přes počáteční nezdary, byl schopný časem poměrně úspěšně uživit. Kreativně obcházel i tehdejší komunistické normy, které podnikání samozřejmě nakloněny nebyly. O tom, jak se vyhýbal zákonu o 85 procentní dani z podnikatelského příjmu, se můžete dozvědět více v knize. Přeci jenom není smyslem této recenze vám prozradit všechny podrobnosti, ale spíš navnadit k přečtení.

Zlaté devadesátky

I přes odpor ke komunismu se autorovi tedy nakonec podařilo i v tehdejší době poměrně dobře prosperovat. A nyní po sametové revoluci pro něj měly nastat zlaté časy. Jan Kraus už dostatečně byznysově protřelý a zlatá devadesátá léta, doba neomezených podnikatelských možností v plném proudu. O tom, jak se Janu Krausovi dařilo v džungli 90. let, více v knize…

Televizní „realityshow“

O svých zkušenostech s televizním průmyslem by možná mohl autor napsat samostatnou knihu a dost lidí by bylo překvapených, jaká je ve skutečnosti pravda. Jan Kraus byl a je svůj. Dramaturgie jeho prvních pořadů musela velmi bojovat s jeho svérázností. Až si ovšem přečtete, jak líčí autor své televizní zkušenosti až do současnosti, možná vás v lecčems vyvede z omylu. Nechci však prozradit vše. Více se tedy dozvíte v knize Můj soukromý buzynes od Jana Krause.

Závěrem…

Kniha je velmi zajímavým popisem autorova života, kterým „proplouval“ dost nestandardně. Mladšího (možná i staršího) čtenáře určitě zaujmou jeho zkušenosti s komunistickým režimem, dozví se celkem autentický popis tehdejší doby očima tichého odpůrce. Podnikatelé se mohou nechat inspirovat jeho nesčetnými byznysovými příběhy a fanoušci moderátora a herce Jana Krause si pak také rozhodně přijdou na své.

Hodnocení: +1